Författarinlägg av Ingrid Söderback - del 2 - Tavarsam reser jorden runt. Berättar om Moder Jords resurser

Gårdagens författarinlägg av Ingrid Söderback avslutades med; 

"Jag vet inte säkert hur jag kom på idén att skriva en barnbok.......Dessutom är min djupaste övertygelse om, ifall något i världen kunna förändras, så ska man börja med att påverka barn." 

I dag berättar hon vidare om den krokiga vägen fram till den bok som nu finns ute i handeln.

Men stora tvivelsmoln seglade upp. 
Men vem skulle kunna undervisa barnen? Jag kom på lösningen genom att skapa sagofiguren TAVARSAM. Jag tänkte mig, att hen skulle vara som en tanke som for in i barnens huvuden och där skulle kunna väcka barnen till att tänka efter och reflektera över vad som var bäst för dem och / eller för Moder Jord. 

Jag skapade sagofiguren TAVARSAM av den kända symbolen – pratbubblan. Jag försåg sagofiguren med ett ansikte som kan uttrycka känslor och med olika hattar som symboliserar olika sociala roller. Jag kom på idén att "Moder Jord" skulle föra en dialog med TAVARSAM, där hen skulle få superviktiga uppdrag av Moder Jord.  Jag insåg att en barnbok måste ha bilder. Och jag kan inte teckna. Jag sökte kontakt med illustratörer. Det var en omöjlighet. Först måste jag ha ett förlagskontrakt, eller måste jag själv privat betala astronomiska summor. Nu var det tvärstopp igen! Tills jag såg bilder av Erik Johansson (The Camber; Fotografiska museet, Stockholm, 2023) som är baserade på fotocollage framställda i dataprogrammet Photoshop. Jag upplevde att jag löst ett jättestort problem. Jag började arbeta med mina egna bilder som underlag till berättelsen om TAVARSAM.

Det andra försöket
För mig var det en rolig, intressant period under hösten 2022. Jag skrev manus i datorprogrammet Word och gjorde fotocollage i Photoshop till texten eller tvärtom. Om jag behövde bilder gick jag ut och fotograferade (exempel pappersflygplanen sid 69, 92 i boken). Fakta sökte jag genom att läsa om klimat, matsvinn, resursanvändning vid tillverkning av kläder etc. se litteraturreferenser sid 104). Jag lät min fantasi flöda. Jag hade roligt. 

Jag hade ett färdigt manus som jag sände till Books on Demand (BoD). Jag kände till förlaget sedan tidigare, eftersom jag publicerat släktkrönikor (ISBN 9 789 174 635 898 och ISBN 9 789 174 635 898här). BoD ger kunden möjligheten att man trycker manuset på prov i en version som kallas FUN. På så sätt kunde jag kontrollera att all text fanns med och hur boken såg ut. Det var tur! För det exemplar som jag fick tillbaka var förskräckligt – inte attraktivt utseendemässigt – inte användbart!

Det tredje försöket
Jag konstaterade att min text och mina bilder måste samverka. Det handlar om grafisk profil. Det kräver specialkunskaper om bokens och inlagans storlek, marginaler, fonter, typstorlek på olika avsnitt, såsom under bilder och på brödtext, bildstorlek, bildformat och många flera detaljer. Jag är medlem i Moderskeppet. Det är en medlemstjänst med många kurser i datorprogram och webbtjänster. Härigenom betalade jag rådgivning av en kvinna som är expert på utformning av barnböcker. Egentligen är detta kostnader på mellan 50 000 och 100 000 kronor när en expert ska göra jobbet. Men jag arbetade intensivt under ett par månader med att redigera och designa om hela manuset. Äntligen hade jag ett nytt manus. Det sände jag till sex kända förlag. Inget trodde på min idé, eller att det skulle finnas ekonomi i projektet. 

Jag hade lagt ner så mycket energi och kraft att jag till slut beslutade mig för att ge ut boken på BoD. Då uppstod nästa problem. BoD ifrågasatte om bildmaterialet i boken var mitt. De anklagade mig för att ha tagit copyrightskyddade bilder från internet. De ville inte trycka boken! Det blev en ny slitsam och tråkig arbetsperiod under tre veckor för mig. Jag letade igenom mitt bildbibliotek, om kanske 10 000 fotografier, för att definiera när och var varje detalj i ett bildcollage i boken var fotograferad. Det resulterade i ett tillägg med bildreferenser (se sid 106–112 i boken). Nu accepterade BoD att förlägga boken. Då var det dags för nästa arbetsmoment som kräver stor noggrannhet. Jag skulle definiera hur boken ska vara inbunden, vilket papper som ska användas, definiera antal och placering av färgbilder, skriva text till baksida, göra bild och text till omslag samt beräkna omslagets storlek, med mera. Det är ett nödvändigt, slitsamt jobb som kväver kreativiteten, i alla fall hos mig!

I slutet av juli 2023 kom äntligen paketet med boken. 

 Det var dags att sprida information om att boken existerade. Men det finns en stor nackdel med att vara egenutgivare. Varken BoD eller andra förlag, där du trycker ditt manus själv, gör någon som helst marknadsföring av din bok. Det arbetet måste du göra själv. Det är en nästan omöjlig uppgift i det mediebrus som finns i dag i vårt samhälle. 

Jag började med att registerna mig och boken hos Bokinfo. Det är en databas där bibliotek och bokhandlare söker information. Utan denna registrering finns inte din bok. För att göra detta, började jag med att skriva ett pressmeddelande. Det ska innehålla mycket fakta och ha en speciell utformning, som jag först informerade mig om.

Jag sökte och fick registreringsbevis för varumärket Tavarsam (hos Patent och Registeringsverket 2023- 07-19).  

Jag började att marknadsföra boken i min hemstad i Småland. Jag sålde ett 30-tal böcker. Ständigt fick jag kommentaren "den är för dyr" (580 kr inbunden och 371, som e-bok på Alibis) och "det ser inte ut som en barnbok". Lite nedslagen började jag söka kontakt med experter på marknadsföring av böcker. 

 Det fjärde försöket
Jag fick rådet att ge boken en ny titel, ett barnvänligt enkelt omslag, minska antalet färgsidor och trycka den på Publit. Det är ett förlag som erbjuder Print on Demand (ingen lagerhållning av böckerna) och som arbetar mera kostnadseffektivt. Men inte heller de arbetar med Marknadsföring av egenutgivna böcker. 

Jag arbetade om manus igen! Till slut kom denna version av tavarsam-boken som du nu finner i bokhandeln. Men jag kan konstatera att även den är för dyr (379 kr). Bokhandeln gör ett påslag om 70 procent! 

Nu hoppas jag att jag har väckt din nyfikenhet för att vara tavarsam, så att du vill läsa boken. Om du vill köpa boken till billigare pris, kan skriva till min email adress icsoderback@outlook.com, så kontaktar jag dig. Men du kan stödja mitt projekt, genom att fråga efter boken på ditt bibliotek. Jag är mest intresserad av att sprida budskapet i att vara tavarsam, mindre av att få någon ekonomisk vinning.

Om jag tänker skriva ytterligare en bok om Tavarsam?

Kanske! Jag anser att ordet tavarsam förtjänar att spridas. Särskilt, när jag nu vet, att det finns mycket få böcker avsedda för barn, som handlar om hur vi ska uppnå en hållbar värld. 

Jag har lärt mig mycket på den här "resan", som jag borde dra nytta av i ett nytt bokprojekt. Men jag skulle önska att ett etablerat förlag accepterade att redigera nuvarande bok och gav förverkliga mina idéer om TAVARSAM:s fortsatta äventyr.  Tack för att du läst!

© Ingrid Söderback

Har du inte läst Ingrid Söderbacks författinlägg - del 1 - så hittar du det HÄR

(null) 

På Kulturmagasinet Sundsvalls stadsbibliotek finns den förtsta upplagan av boken att läsa som e-bok. Kanske finns boken också på ditt bibliotek.

Nästa vecka hittar du min recension av boken här och på onsdag skriver Thomas Svensson ett författarinlägg där han presenterar sin kommande bok Den aningslöse spionen. 

(null)

Författare: Ingrid Söderback
ISBN: 9789180597746
Utgivningsdatum: 2023-11-28
Förlag: icsoderback.outlook.com 

"Ingrid Söderback

Ingrid Söderback är docent i arbetsterapi och rehabilitering vid Karolinska Institutet, Stockholm. Under hennes yrkeskarriär har hon publicerat läroböcker och vetenskapliga artiklar. Efter pensioneringen är ett av hennes intressen släktforskning. Hon har 2019 publicerat "Smålänningar i min släktgren", som innehåller en beskrivning av hennes pappas släkt." (BoD)

Det här är hennes första barnbok.

 
 
 
 
 
 

Kommentera här: