basilica

Bra mat. Boktips. Hantverk. Familj. Reflektioner över livet.

Glutenfri Tabbouleh med mynta från altanen

Publicerad 2020-04-24 09:50:00 i Allmänt, Glutenfritt, Viktväktarna,

Tycker du om Tabbouleh?
Efter många besök på restauranger i Egypten, Turkiet och på några Libanesiska restauranger här i Sverige, har jag lärt mig att älska den här salladen, men.......ja, det finns ett men. I många recept görs den med persilja som huvudingrediens men jag vill helst öka lite på mängden couscou eller bulgur, vilket medför både extra kolhydrater och gluten. Under det senaste året har jag gjort min Tabbouleh med hirs och den blir precis så bra som jag önskar mig. Det finns massor av recept att söka på nätet men vill du göra min glutenfria och viktväktarvänliga variant så är receptet här:
 
Glutenfri Tabbouleh
 
1 dl kokt hirs
ca 100 g bladpersilja (ett knippe)
0,5 - 1 rödlök (jag är lite försiktig med löken)
3 medelstora tomater
salt
svartpeppar
mynta (färsk eller torkad)
2-4 tsk olivolja 
pressad citron
pressad vitlök
 
Koka hirsen enligt förpackningen.
Finhacka sedan persilja, lök och tomater.
Blanda allt med den avsvalnade hirsen.
Rör om med olja, mynta , salt, peppar, vitlök och smaka av med pressad citron till den smak du vill ha.
 
Jag använder min Tabbouleh som tillbehör till kyckling, kött, fisk och vegetariska biffar. 

"Tabbouleh (arabiskaتبولة tabūlah, ibland kallat taboulé på svenska) är en persiljesallad från Libanon[1], gjord på persilja, färska tomaterlökolivoljabulgurvete eller couscousgryn, pressad citron och kryddor. Ibland förekommer även tärnad gurka och mynta i salladen.

Tabbouleh är en standardrätt i libanesisk meze, men är även mycket vanligt förekommande i andra delar av Mellanöstern och Turkiet. Den är även populär i Frankrike (där känd som taboulé), där den på grund av sitt låga pris och sin matighet ofta förekommer som förrätt på de franska universitetsrestaurangerna." Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tabbouleh"

Som 💜 viktväktare räknar jag så här: Hirs 0 sp. Persilja, lök, citron, mynta , tomater, salt och peppar 0 sp. 2-4 tsk olja 2-4 sp. Jag tar 2 tsk olja vilket blir 2 sp för hela receptet.

(null)
 
(null)

 
 
Mynta är ett måste i salladen för mig. Jag odlar stora mängder ute på altanen som jag sedan torkar och förvarar i glasburkar under vintern.
 

Om

Min profilbild

 
Follow my blog with Bloglovin

Välkommen till min blogg. Här hittar du en hel del fakta, men också reflektioner som sår frön till nya frågeställningar. Jag ser syftet med att blogga ur en vinn-vinn situation, där ett inlägg skall informera, motivera och inspirera både mig och dig som läsare. Mina inlägg är en kompass i dåtid, nutid och framtid där alla är lika viktiga för att kunna se en helhet. Mina inlägg blir därför en mix under flera olika kategorier. Du hittar mina boktips under kategorin Vid pennan - lästips och det jag skriver om mat finns du under Mat och Bak, Viktväktarna, Paleo/Lågkolhydratskost och Glutenfritt. Under kategorierna Logoterapi och Hälsa finns lite smått och gott om livsbalans och meningen med livet. På Instagram finns mina boktips och min vardag på @basilica55 och mitt tänk om kost och träning på @basilicakost. Följ mig gärna både här och på Instagram. Vill du dela med dig av dina tankar och funderingar så skriv en kommentar eller skicka ett meddelande på basilica@live.se Söker du något speciellt recept så går det att hitta via sökfunktionen. //Maud

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela