Ett sommartips! - halloumilangos

Ni är säkert många som redan testat att göra halloumilangos. Jag har haft det på,"att göra listan" ett tag och i går var det dags. Det blev en passande morsdagsmiddag för två ute på altanen, nu när vädret äntligen börjar ge lite sol och värme.
 
Har du inte testat ännu så blir det dagens mattips från mig. Nästa gång kommer jag att göra minilangos som ett bidrag till våra kollektiva sommarmiddagar ute i stugan, där alla bidrar med smått och gott till bufféer och grillmiddagar för 10-12 personer varje dag.
 
Så här gjorde jag:
Langosbröd 2-4 portioner eller fler som minilangos
1 halloumi
2 st ägg
1-2 msk majonnäs  (eller créme fraîche
(salt och peppar)
 
Riv en förpackning halloumi.
Blanda osten med ägg, majonnäs (ev salt och peppar)
Gör 2-4 eller fler plättar på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Grädda i ugnen med 200 grader i cirka 15 minuter till de fått en fin färg.
 
Låt dem svalna lite och toppa sedan med det som passar dig bäst, lite créme fraiche, finhackad rödlök, rom, dill, räkor och kanske lite riven västerbottensost (och varför inte tomat och avokado). Jag penslade också mitt bröd med vitlökssmör före toppingen.                     🧀🍤🧅🍅🥑
 
Grundreceptet till min langos har jag hittat hos LCHF-arkivet.
  (null)

(null)

(null)
 
Glutenfritt, Enkelt att göra paleo, laktos- och mjölkfritt med olika alternativ tex majonäs eller kokosgrädde, lchf och bra som liberal lågkolhydratsmat. Med en topping på räkor och Larsas yoghurt kan det vara ett bra langosbröd med anpassad fetthalt även för den som äter viktväktarmat.