Kan man få en jävla like? av Malena Sundström

𝘌𝘯 𝘴𝘢𝘮𝘵𝘪𝘥𝘴𝘧𝘦𝘦𝘭𝘨𝘰𝘰𝘥 𝘴𝘰𝘮 𝘰𝘤𝘬𝘴å ä𝘳 𝘪𝘯𝘵𝘳𝘦𝘴𝘴𝘢𝘯𝘵 𝘧ö𝘳 𝘦𝘯 𝘥𝘪𝘨𝘪𝘵𝘢𝘭 𝘥𝘪𝘯𝘰𝘴𝘢𝘶𝘳𝘪𝘦.

Molly har pojkvän, bor i en lyxig lägenhet och har ett intressant arbete i Stockholm. Men hon mår ändå inte bra, det är någonting som gnager. Hon vill ha barn, klättra på karriärstegen och känna sig lycklig. Samtidigt vill hon också att hennes mamma ska må bra, vilket är svårt när mammans sätt att hantera pengar drar med sig stora problem.

Molly och Viktors fertilitetsproblem börjar skapa sprickor i deras förhållande och Mollys chef Klas har stora krav på hennes marknadsföringsarbete hos Smashing Communications. När företaget får chansen att arbeta med planeringen inför nyöppningen av en träningsanläggning får Molly en möjlighet att visa vad hon kan. Arbetet kan också ge en ekonomisk bonus som gör att hon kan hjälpa mamman komma bort från kronofogdens blåslampa.

Med hjälp av sin vän Johanna som är en av landets största influenser planerar Smashing Communication för en löpartävlingi i Kungsträdgården. Molly tar också kontakt med den åttiofenåriga bloggerskan och entreprenören Märta Ferrari som lovar att vara med i marknadsföringssyfte. Den första delen av projektplanen fungerar bra men därefter blir ingenting som Molly tänkt sig.

Influensern Johannas jakt på uppmärksamhet och det perfekta livet och Märtas    färgstarka och sällskapssjuka personlighet är en viss del av historien. En annan del är Mollys relation till sin mamma och sambon Viktor, men kanske är det ändå mobilen och den digitala världen som får stå som fokus i berättelsen och som driver handlingen framåt.

När jag först läste om boken så kände jag mig inte tillhöra den potentiella målgruppen som läsare, men titel och omslag väckte ändå min nyfikenhet. Den sociala mediavärlden blir mer och mer ålderslös i den digitala transformation som vi befinner oss i. Jag var med när man delade upp generationerna i X, Y och Z men i dag används andra metaforer där jag som är född 1955 personifierar en digital dinosaurie. Vad dataanvändare i Märtas ålder kallas vet jag inte men jag läste nyligen i någon rapport att användare över 65 år kommer att öka med 57 % fram till år 2050.

Det här är en riktigt bra och realistisk debut och jag tycker om språket som är lättläst och målande. Kanske lite svårbegriplig ibland som arbetsvillkoren för Mollys extraknäck, hur man kan fastna med handen i en torkad fluga och kåldolmarna som packas ner i picknickkorgen och sedan blir till kålpudding när de packas upp och ska ätas.

Jag startade upp den här bloggen 2009 och var tidigt med när skolor och universitet började med sina plattformer för digital undervisning. Vi dinosaurier har verkligen fått vara med om ett paradigmskifte där den digitala förändringen påverkar så många och så mycket. Mobilen har visat sig vara ett bra verktyg i vår vardag men också i jakten på det perfekta livet. Det är inte bara jakten på likes som följer i mobiltelefonernas spår utan också alla träningstips, bantningsdieter, bilder på lyxiga maträtter, dyra designade hem och erbjudanden om sms-lån. Vi vet alla att det är lätt att göra tankevurpor och att fastna i felbeteenden och det visar Malena Sundström tydligt i den här berättelsen. Den digitala interaktionen kan aldrig ersätta äkta fysisk vänskap.               

"Lev inte snabbare än din skyddsängel kan flyga"

Så här skriver Malena Sundström själv om hur boken kom till;

"Idén till manuset föddes ur reflektioner i mitt arbete med sociala medier. Hur känns det att vakna upp till ett förljuget liv, där man alltid måste vara redo att iscensätta den perfekta selfien? Boken handlar om vår Instagram-filtrerade värld, där jakten på likes ofta överträffar verkliga upplevelser. Det är en berättelse om att våga drömma stort, men som livet är mest, misslyckas och tvingas resa sig igen."

Malena Sundström flyttade 2009 till Schweiz där hon bor tillsammans med sin man och deras två barn.

(null)


Kan man få en jävla like?
Författare: Malena Sundström
ISBN: 9789198849998
Utgivningsdatum: 2023-11-17
Förlag: Storify Publishing AB

Boken finns också som ljud och e-bok.