basilica

Bra mat. Boktips. Hantverk. Familj. Reflektioner över livet.

Buljongkok för lata husmödrar

Publicerad 2021-06-07 09:23:00 i Glutenfritt, Hälsa, Känslig för histamin, Mat och Bröd, Paleo/Lågkolhydratkost, Viktväktarna,

Buljong på långkok har säkert kokats i tusentals år och är känt för att ha många nyttiga egenskaper.

Det finns många olika recept och tips på nätet om hur man gör sin egen buljong, men eftersom jag är lite lat och även försöker hålla koll på min histaminhink, så gör jag oftast en egen enkel variant. Den är säkert inte lika nyttig som de riktigt långkokta men passar vårt sätt att äta och i vår vardag.

 "Benbuljong är otroligt näringsrikt och innehåller viktiga mineraler och aminosyror vi inte annars får i oss så mycket av.
– Till exempel är aminosyran glycin bra för kroppens leder, slemhinnor, hud, lugnar nervsystemet och är således väldigt läkande för magen och tarmen."  (Kurera)

Jag låter tex. oxlägg eller en hel kyckling, rotfrukter, grönsaker, vatten, lagerblad, svartpeppar salt och färska eller torkade örter, koka på låg värme i en crockpott i cirka 4-6 timmar. Oftast bryner jag köttet före. När köttet är mört benar jag ur de finaste bitarna och låter sedan resten koka i ytterligare 2-4 timmar. Det kokta köttbitarna passar bra till mos på kålrot eller rotselleri med lite buljong i. Resten av buljongen blir stommen till en soppa dagen efter eller som en reserv i frysen 

Gör du egen buljong?

Här hittar du flera recept på långkokt buljong:
Birgitta Höglunds mat
Under vårt tak med Paleoskafferiet
Dietdoktor

Den som är extra känslig för histamin kan koka buljongen under kortare tid. Läs mer om histamin och buljonkok HÄR.

(null)







Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

 
Follow my blog with Bloglovin

Välkommen till min blogg. Här hittar du en hel del fakta, men också reflektioner som sår frön till nya frågeställningar. Jag ser syftet med att blogga ur en vinn-vinn situation, där ett inlägg skall informera, motivera och inspirera både mig och dig som läsare. Mina inlägg är en kompass i dåtid, nutid och framtid där alla är lika viktiga för att kunna se en helhet. Mina inlägg blir därför en mix under flera olika kategorier. Du hittar mina boktips under kategorin Vid pennan - lästips och det jag skriver om mat finns du under Mat och Bak, Viktväktarna, Paleo/Lågkolhydratskost och Glutenfritt. Under kategorierna Logoterapi och Hälsa finns lite smått och gott om livsbalans och meningen med livet. På Instagram finns mina boktips och min vardag på @basilica55 och mitt tänk om kost och träning på @basilicakost. Följ mig gärna både här och på Instagram. Vill du dela med dig av dina tankar och funderingar så skriv en kommentar eller skicka ett meddelande på basilica@live.se Söker du något speciellt recept så går det att hitta via sökfunktionen. //Maud

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela