Superfood i naturens skafferi

Begreppet "superfood" som används för marknadsföring av mat, står för livsmedel som är extra hälsosamma och har höga näringsvärden. De beskrivs ofta som "ursprunglig matkultur"  med naturliga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Därför känns det extar viktigt för mig att några gånger varje vår ha möjlighet till att ta vara på den superfood som växer vid vår gård i inlandet. Nässlor är näringsrika och innehåller bl.a. vitaminerna A och C och viktiga mineraler som järn, magnesium, zink, kalium och kalcium. Enligt den information som jag hittat här på nätet, så är de gröna små skotten bra för matsmältningen, irriterad mage och tarmar, de är inflamationshämmande, vattendrivande och en hälsoboost för hud och hår.

Hos jenny och Magnus på deras sida undervarttak.se kan du hitta mer intressant om nässlor. 

Jag använder ofta ett enkelt recept utan mejeriprodukter som passar de flesta. Däremot toppar jag ibland med lite ost som jag tycker förhöjer den ganska tunna soppan.

Nässelsoppa

1-3 liter fina, färska nässlor

1 – 1,5 tsk salt/ liter vatten

(2 msk smör eller margarin för bottenredning)

1-3 msk vetemjöl (mer vetemjöl för tjockare soppa)

0,5 – 1.5 liter smakrik grönsaks- eller hönsbuljong

Ev. salt. peppar, körvel, gräslök, persilja efter smak

 

Rensa  1-3 liter nässlor och ta bort alla grova själkar. Jag vill gärna ha så mycket små toppskott som möjligt.

Skölj i rikligt med vatten.

Förväll bladen i kokande, lättsaltat vatten 8-10 min tills de är riktigt mjuka. Häll av vattnet och hacka nässlorna fint i matberedare, mixer eller för hand.

(Vill du göra en bottenredning så smält matfett i en gryta, strö över mjöl och späd sedan under omrörning med buljongen.)

Jag tillsätter det mesta av buljongen, spar 1-2 dl där jag vispar ner mjölet klumpfritt. Kokar upp buljong och nässlor och vispar ner  mjölblandningen.

Sjud sedan soppan på svag värme 5-8 min. Soppan kan smakförstärkas med salt peppar, körvelblad, gräslök eller persilja, men var rädd om den fina nässelsmaken. Oftast är det enkla det bästa.

Serveras med ägg, kokt eller pocherat,  jag toppar också gärna med 1 dl riven mager ost.

Som viktväktare tänker jag så här: Jag tillsätter endast nässlor, buljong och vetemjöl (1 sp /msk vetemjöl), vilket ger 1 sp/portion för mig och äter soppan med 1 ägg (0 sp) och 1 dl 12 %ig ost (2 sp).

100 % Paleo med cassavamjöl och utan ost och bra som 5:2 till lunch/middag.

 
(null)
 
 
Vill du äta bönbröd till så hittar du Caritas grundrecept och lite tips HÄR.