Vegokorv och bönkorvbröd- kan Ikea så kan jag

För några veckor sedan besökte jag Ikea utan att äta lunch innan jag åkte hemmifrån. Ingen bra idée eftersom jag bara fikar på morgonen och oftast är hungrig redan vi elvatiden. Det blev en snabblunch i deras cafe/butik på nedre våningen och jag blev glatt överraskad av att de börjat servera en riktigt god vegetarisk korv med bröd och rödkålssallad. Väl hemma så började jag söka runt på nätet för att hitta något liknande recept. Jag har fortfarande inte provat mig fram till den korv som jag är helt nöjd med, så nästa försök blir på röda linser, men dagens "korv med bröd" anser jag ändå vara helt ok. För mig är det tillbehören, sällskapet, och naturupplevelsen som ger den optimala korvupplevelse, så hemgjord vegokorv kommer att bli en bra livlina till vinterns och vårens uteaktiviteter när gubben med flera grillar sina älskade "hot dogs".
 
Vegetariska korvar på kikärtor
Det här blir 8-12 korvar, jag gjorde 12 st som blev en lagom storlek för mig.

Blanda 3 msk chiafrön,  2 dl vatten och 1 msk fiberhusk, blanda allt och låt det stå en stund.

Mixa 6 dl kokta kikärtor med 1 dl vatten.
1 vitlöksklyfta
2-3 tsk örtsalt 
1 – 1 1/2 tsk curry
1/2 tsk torkat timjan
1 tsk agave sirap,eller något annat valfritt flytande sötning
4 msk citronsaft
Några varv med svartpepparkvarnen 

Öka gärna på salt, peppar och kryddor, för jag tyckte att det fbehövdes något mer som förstärkete smaken. Mejram eller någon annan favoritkrudda passar säkert också bra.

Valfritt fett att steka i. Jag använde bara en tsk rapsolja.

Blanda ihop chiafrö, vatten och fiberhusk. Låt den stå en stund och bli till gelé. Bland med de övriga ingredienserna och mixa på högsta fart till en slät smet. Smaka av och låt smeten svälla i 5-10 minuter. Forma sedan korvar till den storlek du önskar. Blöt händerna i kallt vatten.
Hetta upp en stekpanna och stek korvarna på medelstark värme. Låt korvarna bli lite krispiga men stek dem sedan länge på svag värme så att de blir fasta. Vänd försiktigt runt så att de håller sig runda i formen. Det tar lite tid innan de blir fasta och lätta att vända.
 
Viktväktare: Om jag räknat rätt så blir sp värdet för hela satsen 4 sp + det fett som du väljer att steka i. Jag smörjer pannan med olja och räknar bara 1 tsk på det, = 5 sp för 12 korvar, vilket blir 1 sp för 3 korvar.
 
Jag använder Carita Porsetuns bönbrödsrecept till korvbrödet, vilket jag tycker är godare än Ikeas vita bröd och det hittar du i mitt tidigare inlägg HÄR.
 
Receptet till vegokorven har jag tagit HÄR.
 
Jag återkommer med fler vegokorvar när jag provat mig fram till den BÄSTA korven :-)
 
 

En slät kopp kaffe

Jag brukar inte ge några nyårslöften, men varje nytt år lovar jag ändå, tyst för mig själv en del positiva beteendeförändringar. Oftast handlar det om saker som rör motion och vikt, men ibland dyker det upp små vardagliga beteenden som jag anser att jag behöver se över. För några år sedan lovade jag mig själv att fika mer, vilket jag också gjort. Det här har krävt en hel del planering, eftersom det oftast inte finns och erbjuds något bra alternativ för en lätt överviktig och medelmotionerande kvinna i 60 års åldern. I år har jag tagit ett steg till och utökar mitt fikabeteende, för jag anser att jag nu har druckit min kvot av "släta koppar kaffe" under mitt 40-åriga yrkesliv. "Fika" för mig har mest varit det som i min barndom kallades "en slät kopp ", jag är osäker på om någon anväder det uttrycket i dag, när benämningar som latte, svart kaffe och espresso, blivit vardagliga begrepp. Nu planerar jag för ett 2019 med mer kaffe och dopp, vilket inte  behöver vara sockersöta, sliskiga fettbomber, utan jag fyller kakfatet med bönbröd, kex, ost, bär, frukt och bananvåfflor. Jag hoppas också att jag får möjlighet till att hitta och bli bjuden på bra alternativ ute på cafeer och hos vänner, för möjligheterna till ett nyttigt och bra kaffe med dopp är många om vi alla hjälps åt.
 
 
 
 
 
 Recept och tips på bönbröd finns HÄR och HÄR