Den personliga hälsan
I dagens Sundsvalls Tidning (del 2) läser jag om "Familjen som har fastnat för fastan" . Deras resonemang kring 5:2 dieten stämmer ganska bra utifrån mitt synsätt, syfte och mål. För och emot  olika dieter diskuteras ständigt  i tidningar och på bloggar och så kommer det säkert att förbli. Vi bär alla med oss en egen ryggsäck och ingen går genom livet i gemensamma  skor. När det gäller kostfrågor så påveras våra synsätt till stor del av den personliga hälsan och det individuella ätbeteendet. På grund av olika diagnoser och medicinska problem så finns det ingen kost som passar alla. Om  så skulle vara så har troligast vårt ätbeteende påverkats utifrån den "klassiska betingningen".  Vi har säkert alla någon negativ upplevelse kring en maträtt eller ett livsmedel som påverkar vårt fortsatta synsätt.
 
Här är några tips från familjen Wikström- Swenson :
  • Satsa på mager proteinrik mat som kyckling eller tonfisk,
  • Fundera på när du behöver äta. Kan bero på hur du jobbar.
  • Växla mellan 5:2 och 6:1 om det blir för tufft.
"Jag tror man blir mer medveten om vad man stoppar i sig"
Eva Wikström
 
Reporter Johan Engman
Har du läst artikeln?
Dela gärna med dig av dina synpunkter.
 
 
Nyplockade lingon
 
Foto: Basilica